Hybridikauppa yhdistää kivijalan ja verkkokaupan hyvät puolet

Toimitusjohtaja Krista Paloheimo Smiigo Oy:stä herätteli huonekalualan innovaatiopäivään osallistuneita kaupan isoon muutokseen digitalisaatiossa. Hän muistutti, että muutoksen vastustaminen on syvällä ja toimialoja uudistavat usein he, jotka tulevat ulkopuolelta.

– Kun menee hyvin, on haluton muuttamaan mitään. Mutta se on juuri väärin! Siihen pitäisi koskea, sillä kaupan muutos on nyt niin iso, Paloheimo korosti.

Krista Paloheimo toi esiin hybridikaupan, joka yhdistää kivijalan ja verkkokaupan hyvät puolet.

– Asiakkaat tulevat kivijalkakaupan showroomiin hypistelemään tuotteita. Asiakas ostaa joko paikan päällä ipad-kassalla tai illalla netissä.

Jälleenmyyjälle riittää mallissa pienempi kate, kun pääomaa ei ole sidottu varastoon.

– Sisustuskaupan kokeilussa asiakkaat veivät mukanaan söpöt tuotekortit, vaikka ne ei vietäväksi ollut aluksi tarkoitettukaan. Ne haluttiin mukaan muistilappuina ja niiden perusteella ostettiin verkkokaupasta. Showroomin ansiosta sisustuskaupan myynti nouse selkeästi, Paloheimo kertoo.

Nettikaupan etuna on Krista Paloheimon mukaan mm. se, että netissä voidaan antaa relevantteja ehdotuksia muista ostoksista, paljon paremmin kuin kivijalkakaupassa. Kuluttaja osaa jo käyttää näitä.

Paloheimo korosti, että asiakkaan odotukset ovat muuttuneet.

– Asiakas haluaa tunteen, että voi valita kaikista maailman tuotteista. Hän haarukoi netistä sen minkä haluaa.

Tiina Rantakoski

Krista Paloheimo herätteli innovaatiopäivään osallistuneita kaupan murrokseen.

Krista Paloheimo herätteli innovaatiopäivään osallistuneita kaupan murrokseen.

 

Jaa Facebookissa

Kommentoi kirjoitusta